Veelgestelde vragen
Wanneer u denkt dat ergotherapie iets voor u kan betekenen, kunt u uw huisarts of specialist raadplegen en om een verwijzing vragen.
Sinds 1 januari 2012 is ergotherapie tevens direct toegankelijk. Dit betekent dat u ook zónder een verwijsbrief van een arts bij de ergotherapeut terecht kunt. Na aanmelding beoordeelt de ergotherapeut of uw hulpvraag bij de ergotherapie thuis hoort en we direct kunnen starten met de behandeling zonder tussenkomst van de arts. In sommige gevallen blijft een verwijsbrief van de (huis)arts noodzakelijk.
Ergotherapie maakt onderdeel uit van de basisverzekering. Per kalenderjaar hebben verzekerden recht op een vergoeding van 10 uur ergotherapie. In sommige gevallen kunt u via uw aanvullende verzekering méér uren vergoed krijgen. Er zijn ook aanvullende verzekeringen die – op de polis van de cliënt - extra uren vergoeden voor het ondersteunen van mantelzorgers.
Onze praktijk heeft contracten met alle zorgverzekeraars, met uitzondering van Caresq/Aevitae/Eucare. In de meeste gevallen wordt de rekening van de behandeling rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar gestuurd. In enkele gevallen krijgt u de rekening thuis en dient u deze zelf te declareren bij uw verzekeraar.
Ergotherapie kan ook worden ingekocht door bedrijven en instellingen. Het gaat hierbij voornamelijk om diensteverlening op het gebied van arbeid en re-integratie. Meer informatie over onze mogelijkheden op dat terrein? Neem contact met ons op of kijk op www.recharge-reintegratie.nl.
Veel cliënten vinden het prettig om in een vertrouwde omgeving ergotherapie te krijgen. Ergotherapie op de plek waar men het probleem ervaart is tévens het meest (kosten)efficiënt. Daarom bezoeken onze ergotherapeuten de mensen meestal thuis. Ook verzorgen de ergotherapeuten regelmatig behandelingen op het werk. Soms kan het handig zijn dat de cliënt naar een van onze praktijkruimtes komt.
Wanneer u uw afspraak wilt wijzigen, dient u dit minimaal 24 uur van tevoren telefonisch te regelen*. Een te laat afgezegde of niet nagekomen afspraak wordt gedeeltelijk in rekening gebracht. Dit geldt ook in overmacht situaties (ziekte, file, autopech etc.). Bezoekt de ergotherapeut u aan huis en u bent niet aanwezig ten tijde van de afspraak? Dan wordt tevens een toeslag in rekening gebracht. Deze is bedoeld om de door de ergotherapeut gemaakte reiskosten te dekken. De tarieven zijn conform de door uw ziektekostenverzekeraar bepaalde tarieven. De betalingsvoorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Utrecht en omstreken onder nr:4916.
Voor de actuele tarieven van een te laat afgezegde of niet nagekomen afspraak verwijzen wij u naar onze Algemene Voorwaarden.
*Afzegging voor een afspraak op de maandag dienst vrijdag plaats te vinden.
Voor het doorgeven van wijzigingen in uw gegevens, zoals adres, verzekering etc. kunt u contact opnemen met de praktijk per telefoon (040 251 76 46) of maakt uw gebruik van ons contactformulier.
Wij vinden het belangrijk dat cliënten tevreden zijn over de aangeboden zorg. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Wij informeren u graag over wat u kunt doen met uw vragen, opmerkingen, klachten óf complimenten.
Heeft u een klacht over uw ergotherapeut?
Bespreek uw probleem eerst met uw ergotherapeut of de praktijkmanager. Dan kunt u samen zoeken naar een bevredigende oplossing. Uw kritiek is van groot belang om onze zorg- en dienstverlening te verbeteren waar het nodig is. Als u het moeilijk vindt uw ergotherapeut rechtstreeks te benaderen, of u komt er samen niet uit, dan verwijzen wij u naar www.klachtenloketparamedici.nl voor de klachtenprocedure.
Heeft u opmerkingen, tips óf een compliment?
Ook die horen we graag! U kunt deze uiteraard persoonlijk geven aan uw ergotherapeut, maar ook kenbaar maken via ons klanttevredenheidsonderzoek of het contactformulier op onze website.